We need a place, we need some space

Suka tak?

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all... :>

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Makin Hari Makin Sayang

Smile....... erm...sampai ke telinga senyum nyer...camtulah baru berseri...tambah berseri lagi kalau selalu duk singgah2 kat halaman saye ni...jemputlah ye jenguk2 perkabaran saye tp xde la smpi hidang kuih jemput2...



Saturday 15 October 2011

Rumput VS Orang Yang Disayangi

Assalamualaikum....suka saya berkongsi kisah ini yang saya dapat dari e-mail yang dihantar oleh seorang teman beberapa tahun lalu. Terima kasih buat pemilik tulisan ini (yang tidak saya ketahui). Kisah yang amat baik dan menarik sebagai motivasi kita dalam mencari dan mengamalkan kasih sayang.




----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pada suatu pagi di sebuah sekolah ada seorang pelajar bertanya gurunya di dalam kelas. Pada hari itu guru tersebut membincangkan tentang kasih sayang.

P: Cikgu, bagaimana kita nak pilih seorang yg tbaik sbg org yg paling kita sayang? Bagaimana kasih sayang itu blh berkekalan?
G: Oh, awak nak tahu caranya? Baiklah, tetapi awak perlu lakukan sesuatu yang mungkin kamu akan dapat jawapan darinya.
P: Baiklah,apa yang saya perlu lakukan?
G: Kamu pergi ke padang sekolah. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput yang di depan kamu. Pilih yang mana paling CANTIK tanpa menoleh ke belakang semula. Kamu petik rumput yang telah kamu pilih itu dan bawa kembali ke kelas.
P: Baiklah, saya pergi sekarang.

Tidak lama kemudian, pelajar tersebut kembali ke kelas tanpa membawa rumput yg dimaksudkan.

G: Mana rumput yang cikgu suruh petik?
P: Tadi saya berjalan di atas rumput-rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya mencari rumput yang paling cantik. Memang ada banyak rumput yang cantik tetapi cikgu suruh saya pilih yang paling cantik. Maka saya terus berjalan ke depan sambil mencari rumput yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Sebaik sampai di hujung padang saya tidak bertemu rumput yang paling cantik yang cikgu maksudkan. Mungkin ada disepanjang pencarian saya tetapi saya tidak boleh berpatah semula seperti arahan cikgu. Kerana itulah tiada rumput yang dapat saya petik.

G: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita bertemu seseorang yang kita suka dan sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada bersama kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan perkara yang berlalu tidak akan berulang lagi. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak dugaan dan perkara yang menggugat keharmonian perhubungan tersebut. Dan ingatlah bahawa orang yang kita sayang itulah yang paling cantik dan terbaik untuk kita walaupun mungkin kita bertemu dengan ramai lagi yang cantik dan baik seperti pencarian rumput tadi. Melainkan perhubungan itu benar-benar tidak dapat diselamatkan, maka barulah kita mulakan sebuah perhubungan yang baru. Sayangilah insan yang berada bersama kita, hargai sebaiknya dengan tulus dan ikhlas.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments: