We need a place, we need some space

Suka tak?

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all... :>

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Makin Hari Makin Sayang

Smile....... erm...sampai ke telinga senyum nyer...camtulah baru berseri...tambah berseri lagi kalau selalu duk singgah2 kat halaman saye ni...jemputlah ye jenguk2 perkabaran saye tp xde la smpi hidang kuih jemput2...



Tuesday 15 February 2011

Ikhlaskah hati apabila memberi dan menerima

Sedang asyik membuat tugasan di pejabat tiba2 terlintas di benak fikiran, 'apa yang akan ku beli sebagai hadiah semasa family day raya nanti ye?'. masih tiada idea yang sesuai jadi kuungkai semula kenangan-kenangan zaman study dulu. kami selalu adakan jamuan yang disertai dengan aktiviti bertukar hadiah. Ingatan2 itu membuatkan bibirku menguntum senyum. bukan kerana hadiah yang kuterima tetapi hadiah yang kuberi, setiap penerima melahirkan rasa keriangan mereka. Alhamdulillah.

Terkenang dikala aku menyiapkan bungkusan hadiahku sempena jamuan akhir tahun asrama kami, setiap ahli rumahku bertanyakan apakah hadiah yang aku sediakan. Aku dengan selamba menjawab, 'spentot kaca'. Hahaha...erm, setiap hadiah adalah rahsia hanya bakal diketahui apabila sampai waktunya. Memandangkan aku membalut hadiah secara terang-terangan, namun mereka tidak sempat melihat isi hadiah tersebut menyebabkan masing2 menunjukkan rasa ingin tahu tambahan pula balutan hadiahku lain dari yang lain. Aku seronok melihat teman2 tertanya2. Namun dalam hati terfikir juga adakah hadiahku akan diterima. Seikhlas hati aku menyediakan hadiah tersebut dengan harapan ia dapat memberi manfaat kepada penerimanya.

Tiba saat2 yang ditunggu kami meraikan jamuan akhir tahun secara kecil-kecilan tetapi meriah. Kami menyediakan makanan bersama-sama dan setiap bilik diwajibkan membuat persembahan. Apabila tiba acara bertukar hadiah, aku menyerahkan hadiahku dengan rasa berdebar-debar. Dan apabila hadiahku dibuka, terlahir senyuman kesukaan diwajah penerima. Hadiah yang tidak disangka-sangka dan berlainan dari yang kebiasaan. Alhamdulillah, hatiku senang melihat reaksi itu. Lantas aku pun tersenyum. Kami bergambar bersama sebagai kenangan.

Teringat pula sewaktu di asrama semasa di universiti satu masa dahulu. Juga jamuan akhir semesta. Disebabkan tidak berkesempatan untuk menyediakan hadiah lebih awal aku telah mengambil keputusan utk membeli sesuatu yang mudah dicari dan selalu digunakan. Disebabkan saat akhir juga, aku terlupa untuk membeli pembalut hadiah untuk membungkus hadiah tersebut. Dengan masa yang kesuntukan aku meminta bantuan teman kepada roomateku utk bersama-sama membalut hadiah tersebut. Kami hanya menggunakan baki pembalut yang diberikan roomateku namun masih tidak mencukupi. Lantas aku mengambil surat khabar dan terus membalut penuh hadiah yang telah ku beli tadi.


Sekali pandang pasti akan terlintas difikiran betapa isi bungkusan tersebut pasti bukan sesuatu yang menarik. Benar dugaanku disaat kami mengumpulkan hadiah masing2 di pantry, ku terdengar seseorang berkata, ' ish buruknya hadiah ni, mesti tak best hadiah ni'. Aku cuma tersenyum kerana aku yakin penerimanya pasti akan gembira setelah mengetahui isi kandungannya nanti. Namun, aku lihat semasa cabutan nama, dari riak wajah masing-masing memandang ke arah hadiahku seolah-olah berdoa tidak akan mendapat hadiah yang buruk bungkusannya itu. Sekali lagi aku hanya tersenyum. Tatkala cabutan dibuat dan hadiah yang kusediakan terpilih, penerimanya memandang dengan wajah agak kecewa dan masing2 yang lain mengeluh lega sambil berdebar2 ternanti2 apakah isi hadiah tersebut. Dengan berat hati penerima hadiahku membuka balutan surat khabar dan pembalut hadiah dan sebaik terlihat isinya, wajah yg gusar bertukar senyum. Lantas dia berkata, 'cantiknya, aku suka tudung ni. kebetulan warna yang memang aku cari'. Alhamdulillah, sekali lagi aku tersenyum lega. Melihat teman2 lain yang seolah menyesal tetapi turut memuji tudung yang kubeli sebagai hadiah.

Buat Nora, temanku, masihkan kau ingat suatu hari aku datang ke bilik mu membawa satu bungkusan hadiah. Sebelum itu aku di bilik asramaku melayan rasa bosan dengan melukis gambar watak Jessica yang popular dalam kisah "blues selamanya'. Seperti biasa, setiap kali selepas melukis aku akan fikirkan pada siapa lukisan itu bakal kuhadiahkan. Dan aku teringatkan dirimu temanku. Setelah siap lukisan itu, kufikirkan seperti kekurangan sesuatu. Lantas kuambil sekotak tisu yang belum dibuka lantas kubungkuskan bersama2 dengan lukisan tadi.

Sebaik selesai aku bersiap utk kebilikmu utk berziarah. Sesungguhnya aku tidak berniat utk mjadikanmu bahan tawa roomatemu. Aku cuma ingin menyampaikan lukisan hasil tanganku sebagai penghargaan buat dirimu sebagai temanku. Dan aku percaya kau memahami niat baikku.

Buat temanku Mai, masih ingatkah semasa hari ulangtahun mu, simanis 17 waktu itu. Aku terfikirkan utk menghadiahkan mu beberapa keping coklat. Semasa kusediakan coklat2 itu ku terfikir utk menjadikannya satu kenangan yang manis buatmu dan aku terfikirkan treasure hunt. Kerana itu setiap keping coklat telah kusediakan dngn nota utk medapatkan coklat2 seterusnya. Terima kasih buat teman2 yang lain yang turut membantu memeriahkan pencarianmu. Namun aku mohon maaf andai perbuatan kami membuatkan dirimu berkecil hati kerana aku tahu sesetangah dari teman kita telah membulimu dan itu bukan atas permintaanku. Namun kulihat kau tetap gigih menyudahkan pencarian sehinggalah coklat yang terakhir yang kau perolehi dariku sebagai pelengkap ucapan Happy Bzzday. Aku cuma mahu melihat kau tersenyum gembira di hari ulangtahun mu. Dan itulah yang terukir di bibirmu sambil kau menjerit padaku,'Rozi jahat'. Hahahahaha....

Itu semua kenanganku, kenangan kita bersama. ;>

No comments: