We need a place, we need some space

Suka tak?

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all... :>

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Makin Hari Makin Sayang

Smile....... erm...sampai ke telinga senyum nyer...camtulah baru berseri...tambah berseri lagi kalau selalu duk singgah2 kat halaman saye ni...jemputlah ye jenguk2 perkabaran saye tp xde la smpi hidang kuih jemput2...



Wednesday, 16 February 2011

Sambal bilis goreng ala2 n9

Assalamualaikum wbt...salam sejahtera

Atas permintaan peminat eh chewah...maka kali ini saya akan memberikan resepi sambal...ala kacang sonang yo...alamak, belum apa2 saya yang dah kecur liur. tapi sebenarnya lauk sambal bilis ni mmg pembuka selera. x payah ade lauk lain ayam, itik, daging..bla ..bla..bla.. sambal bilis je dah buat saya makan bertambah. tu pasal la saya malas nak buat, nanti asyik makan je...hahaha...anyway, sambal bilis ni selain dengan nasi boleh juga dimakan dengan roti kosong..x caya, meh cuba.

Hah...sape yang mnta resepi ni pi cari bahan2nya yang spt berikut:

Bahan-bahannya:
1.Ikan bilis baik punya 500g , sikit ke? sbnrnya saya masak main lebur je. dpn mata barang2nya pndai la sy sukat.
2.Cili api ikut la tahap kepedasan yang diinginkan, letak la dlm segenggam
3.Bawang merah dan bawang putih masing2 2 ulas
4.Garam secukup rasa
5.Minyak masak 1 1/2 senduk

Cara-cara membuatnya:
1.Bersihkan ikan bilis. Kalau guna ikan bilis besar belah la jadi 4 atau 2 bahagian. Kemudian rendamkan dalam mangkuk berisi air.
2.Kupas bawang putih dan bawang merah, bersihkan.
3.Begitu juga dengan cili api segenggam tadi dibersihkan.
4.Masukkan bawang merah dan bawang putih ke dalam lesung,lalu ditumbuk x berapa lumat. keluarkan dan letakkan dalam bekas untuk ditumis nanti.
5.Kemudian masukkan pula cili td ke dalam lesung dan tambahkan garam lalu ditumbuk sehingga lumat.
6.Tanpa mengeluarkan cili dari lesung, masukkan ikan bilis yang telah lembut sedikit demi sedikit, ditumbuk bersama cili tadi ( xperlu lumat sangat).
7.Panaskan kuali. Setelah panas, tuangkan minyak ke dalam kuali.
8.Tumiskan bawang2 yang telah ditumbuk tadi.
9.Setelah naik bau, masukan cili dan ikan bilis yang telah ditumbuk tadi. Gunakan api sederhana utk mngelakkan ikan bilis hangus.
10.Setelah garing ikan bilis maknanya sambal bilis anda sudah siap di masak. Sesegera mungkin alihkan masakan tersebut kedalam bekas. jika dibiarkan nanti harus jadi hangus walaupun api sudah dipadamkan.

Sekian dah siap utk dimakan, kecur-kecur ah...sedapnya sambal bilis cicah ngan cekodok.

2 comments:

comey roses said...

ko masak peh tue bg den yo.. leh??

RedRoza said...

kalau den masak smbl tu, x sompek nk boghi kau dh abih dh...hahahaha....tp aci x kalau den jemput knduri buat lauk smbl ni yo xd lauk lain...hehehe