We need a place, we need some space

Suka tak?

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all... :>

Sayang Red selalu ye...Terima Red seadanya...thanks u all

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Masa berlalu menjadi kenangan, Masa depan menjadi impian, Masa kini di genggaman tangan. Hargailah.

Makin Hari Makin Sayang

Smile....... erm...sampai ke telinga senyum nyer...camtulah baru berseri...tambah berseri lagi kalau selalu duk singgah2 kat halaman saye ni...jemputlah ye jenguk2 perkabaran saye tp xde la smpi hidang kuih jemput2...



Saturday 19 February 2011

Layang-layang bertali kaca-oleh Norhayati Berahim

Mengisahkan tentang kehidupan seorang yang bernama Manja, anak kerabat yang bergelar Tengku. Walaupun lahir di kalangan keluarga berstatus namun kehidupannya amat sederhana disebabkan kawalan ketat ayahanda yang menjaganya tanpa sokongan seorang yang bergelar isteri.

Namun, kehidupannya lebih ceria apabila dia mula berhijrah, menetap jauh dari ayahanda yang baru disedari kasih sayangnya pabila berjauhan. Manja amat bertuah kerana dikelilingi teman2 yang sangat perihatin dan insan2 yang amat mengasihi beliau.

Moral dari kisah novel ini menunjukkan betapa pentingnya kita perlu berhijrah untuk mencapai sesuatu yang lebih baik dalam kehidupan. Hijrah lokasi, hijrah minda dan beberapa penghijrahan pasti akan membuahkan hasil yang positif. Ambil sahaja kisah penghijrahan Nabi kita dari Makkah ke Madinah. Penghijrahan itu adalah penghijrahan yang memberi perubahan yang amat besar ertinya dalam sejarah awal perkembangan Islam.

Selain hijrah, ada beberapa nilai lagi yang boleh diambil dari kisah yang amat menyentuh hati ini. Setiap yang berlaku adalah perancangan Allah. Dan susunan rancangan-Nya amat teratur.

Selamat membaca.... ;>

No comments: